Door de groei van het aantal bezoekers is de balans in Ootmarsum voor zowel inwoners als ondernemers zoek.
De onbalans bleek ook uit een uitgebreide enquête die vorig jaar is gehouden onder de inwoners van Ootmarsum. Hieruit blijkt ook dat de stroom van bezoekers in betere banen moet worden geleid om zodoende parkeeroverlast door 'parkeertoerisme' en zoekverkeer te voorkomen. Daarnaast is er een tekort aan mogelijkheden om fietsen te parkeren.
Om die scheefgroei te herstellen ligt er nu een conceptplan die aan Ootmarsumers voorgelegd gaat worden. Hierbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met alle belangen, geeft de gemeente Dinkelland aan. Het is tot stand gekomen door een klankbordgroep en vertegenwoordigers van OFO (Ondernemersfederatie Ootmarsum), VVV, Stadsberaad en de locatieraad van de kerk.
Het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan een conceptplan voor het centrum van Ootmarsum. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten gebruikt:
In de binnenstad zijn 11 blauwe zone parkeerplaatsen voor kort parkeren, waar maximaal één uur geparkeerd mag worden. Minder parkeerplaatsen voor bezoekers leidt tot minder zoekverkeer en daarmee tot een autoluw(er) centrum, zodat er sprake is van weinig gemotoriseerd verkeer. De mogelijkheid om te parkeren voor bezoekers van de kerk, ondernemers en bijvoorbeeld de markt blijft wel mogelijk.
Het gebied op de Oostwal, Westwal en daarbinnen wordt een zone voor vergunninghouders, dus alleen voor bewoners van de binnenstad (inclusief de wallen). Zij hebben hierdoor een grotere kans op een parkeerplaats dichtbij hun woning. Op de wallen komen 20 tot 30 ‘blauwe zone’ parkeerplaatsen, waardoor het toch mogelijk is voor klanten van ondernemers om in de binnenstad bijvoorbeeld even boodschappen te halen.
Er worden in totaal circa 250 fietsenstallingen geplaatst op en aan het Kerkplein en bij de invalswegen. “Wij hebben als OFO samen met de VVV, het Stadsberaad en de kerk voorgesteld om een fietskelder te maken onder het kerkplein. We zijn dan ook erg blij dat de gemeente dit wil onderzoeken”, laat voorzitter van de OFO, Jan Weierink, weten. Daarvoor moeten zaken als archeologie, situatie ondergrond en dergelijke in beeld gebracht worden.
In de winter wordt er een deel van de fietsenstallingen verwijderd, waardoor er meer blauwe zone parkeerplaatsen ontstaan. Wethouder Benno Brand: “In de winterperiode zijn er nauwelijks terrassen en veel minder bezoekers. Daarom zijn er in de winter ook meer parkeermogelijkheden.”
De terrassen mogen ook worden uitgebreid. Door de coronamaatregelen waren de afgelopen twee jaar de terrassen al uitgebreid. Dit gaf een gezellige uitstraling in het centrum en hier kwamen ook veel positieve reacties op.
Het was een ingewikkelde puzzel, omdat er veel wensen zijn en er maar beperkt ruimte is. “We hebben veel contact gehad met veel verschillende mensen in Ootmarsum. Ik ben dan ook erg blij dat we nu een plan hebben waarin we aan veel wensen tegemoet kunnen komen, maar waarbij we ook de openbare orde en veiligheid niet uit het oog verliezen”, vertelt wethouder Brand.
Om iedere inwoner van Ootmarsum goed te kunnen informeren over en gelegenheid te geven te reageren op het conceptplan voor het centrum van Ootmarsum is er een inloopbijeenkomst georganiseerd. Hier kan men in gesprek over het conceptplan, vragen stellen, opmerkingen kenbaar maken en meer informatie krijgen.
De bijeenkomst is op donderdag 10 maart van 16 tot 20 uur in de kloosterkapel, ingang via de Kloosterstraat.